Smary, jak zresztą sama nazwa sugeruje, mają na zamyśle smarowanie, zatem inaczej mówiąc naoliwienie konkretnej płaszczyzny w taki sposób, aby miała ona odpowiedni poślizg.
Zazwyczaj chodzi o to, aby odpowiednio dobrany smar zredukował tarcie między stykającymi się rzeczami, co znacznie usprawnia ich działanie, a poza tym ogranicza niebezpieczeństwo szybkiego zużywania się takich
elementów.
Każdy smar posiada w swym składzie tzw. substancję nośną, która spełnia funkcję poślizgową przykładowo substancje dodatkowe czy też olej silnikowy. W zależności od zastosowania i od pokrywanych smarem powierzchni wyróżnia się parę rodzajów smarów. Najbardziej istotne jest to, żeby dobrać właściwą substancję do konkretnych zapotrzebowań. W sprzedaży można spotkać m.in. różne smary stałe. Są to substancje o zwartej oraz stałej gęstości, które stosuje się przeważnie tam, gdzie smary półpłynne lub płynne mogą wyciekać lub być usunięte, gdyż takie smary dłużej utrzymują się w bardzo obciążonym węźle tarcia.
Bardzo często smary stałe wykorzystuje się w sytuacji stosunkowo znacznych węzłów tarcia. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na to, że zazwyczaj mieszanki smarujące posiadają w składzie również właściwe dodatki, które realizują różne zadania, dla przykładu ochronę przed korozją albo usprawnienie odprowadzania ciepła.
Jeśli zafascynował Cię ten tekst, to
odkryj www a tam oczekują na Ciebie informacje warte zainteresowania. Zobacz je - będziesz niesamowicie zadowolony!
Zazwyczaj stosowane dodatki to te zwiększające przyczepność smaru i
jego tzw. lepkość, różne dodatki przeciwutleniające, redukujące stopień zużycia lub antykorozyjne. Funkcjonuje przykładowo kompleksowy smar litowy, który jest oparty na specjalistycznych bazach mineralnych i na dodatkach tego typu jak EP.